Jak prowadzić bloga firmowego?

BlogDobry blog to doskonały sposób na przyciągnięcie klientów. Internauci coraz częściej szukają merytorycznych treści dotyczących produktów, które kupują. Jak prowadzić bloga firmowego, który odpowie na potrzeby konsumentów?

  • Różnorodność - Różnorodna tematyka przyciągnie więcej czytelników. Nie skupiaj się wyłącznie na prezentacji firmy i produktów, poszukaj tematów związanych z branżą, które zainteresują klientów. Z drugiej strony blog nie może być zbyt ogólny - wtedy nie trafi do żadnej konkretnej grupy odbiorców i nie zdobędzie stałych czytelników.

  • Regularność - Systematyczność ma bardzo duże znaczenie w przypadku prowadzenia bloga firmowego. Wpisy nie muszą pojawiać się bardzo często, ale dodawaj nowe treści regularnie, np. raz w tygodniu. Czasem będą trafiały się gorsze okresy, kiedy pisanie przychodzi z trudem, brakuje tematów, spada liczba czytelników. Nie należy się poddawać. Blog to maraton, a nie sprint, na efekty trzeba poczekać.

  • Atrakcyjna prezentacja - Suchy tekst jest mało atrakcyjny dla czytelnika. Urozmaicaj wpisy ilustracjami, fotografiami, wykresami, infografikami, filmami, innym słowem wszystkim, co pozwoli nadać blogowi ciekawą formę i przekazać treści w interesujący, przyciągający uwagę sposób.

  • Skromność - Nie kreuj się na eksperta, jeśli nim nie jesteś. Istnieje duża szansa, że bloga będzie czytał ktoś, kto ma znacznie większą wiedzę na poruszony temat i bez problemu zauważy Twoje braki. Bezcenna jest umiejętność przyznania się do błędu. Nigdy nie usuwaj komentarzy i wpisów, to prosty sposób na to, żeby skompromitować się w oczach czytelników. Jeśli popełnisz pomyłkę, przyznaj się i przeproś.

  • Przystępny język - Swobodny, przystępny styl zachęci czytelnika do zapoznania się z wpisami na blogu. Nie ma sensu pisać na siłę, ani powierzać tego zadania osobie, która nie ma lekkiego pióra. Język nie może być zbyt skomplikowany, niejasny, przeładowany technicznymi termiami. Oczywiście trzeba także zwrócić uwagę na poprawność językową. Każdemu czasem zdarza się literówka, ale błędy ortograficzne robią bardzo złe wrażenie.

  • Oryginalność - Sprawdź, co robi konkurencja i postaraj się zaoferować coś nowego. Nie skupiaj się wyłącznie na firmie i produktach. Nie tłumacz treści z blogów w innych językach - czytelnicy szybko to zauważą. Stawiaj na oryginalne wpisy tworzone z myślą o przekazaniu odbiorcom przydatnych informacji w atrakcyjnej formie.

  • Nawigacja i wygląd - Blog powinien być łatwy w odbiorze i przystępny, dlatego warto zatroszczyć się o to, żeby był przejrzysty. Jaskrawe kolory, kontrasty, przeładowanie grafiką będą męczyć czytelników.

Dobry kontakt z czytelnikami - Komentarze, nawet te negatywne, są wyrazem zainteresowania ze strony czytelników. Różnorodność opinii będzie budowała wiarygodność bloga i firmy. Staraj się odpowiadać na wszystkie wpisy. Nie stosuj zbyt ostrej moderacji, ponieważ to może zniechęcić do dyskusji.

Stwórz proste, przejrzyste reguły dotyczące komentowania, na które będziesz mógł się powołać w przypadku moderacji. Nie patrz na komentujących z góry, z pozycji eksperta. Jeśli ktoś poprawi Twój błąd lub podzieli się przydatnymi informacjami, doceń to.

Dlaczego prowadzisz bloga firmowego?

Prowadzenie bloga to działanie marketingowe, które powinno mieć określony cel. Warto dokładnie określić do czego chcesz wykorzystać to narzędzie. Oczywiście wpisy na blogu mogą spełniać kilka różnych zadań, np. prezentować nowe produkty lub służyć edukacji klientów.

Nie promuj bloga na siłę, nie wykorzystuje go jako nachalnej reklamy swoich produktów. Ważne jest zyskanie zaufania klientów, którzy powinni wiedzieć, że wpisy na blogu są przede wszystkim źródłem przydatnych, wiarygodnych informacji.